De laatste tijd wordt de theorieles wat anders dan anders gegeven: de leerlingen dienen
delen van de stof te bestuderen en mogen dan het bestudeerde aan de overige leerlingen
uitleggen. Deze keer waren Lex, Joop en ondergetekende aan de beurt: Lex vertelde over
de pelmolen, Joop over tjaskers en weidemolens en ik mocht ten slotte vertellen wat ik
wist over de poldemolens.
Lex, rustig als altijd, deed eerst zijn verhaal over de pelmolen. Zijn betoog
leverde hem complimenten op van de molenaars en cursisten. Dan mocht ik mijn verhaal over
de poldermolen houden en, al zeg ik het zelf, ook ik bleek me goed staande te kunnen
houden. Joop's sloot op zijn minst even goed af en vertelde ons over tjaskers en weidemolens.
Sja, beste lezers: je kunt nu toch goed merken dat we aan het eind van onze opleiding zijn
aangekomen. Zou ik alles wat er in kort bestek de revue passeerde willen bespreken, moest
ik Het Maalboek omtoveren tot een Internet versie van het lesmateriaal van Het Gilde van
Vrijwillige Molenaars. Die tijd ontbreekt me... maar over de oliemolen en pelmolen heb ik
wel al vrij veel geschreven op Het Maalboek, kijkt u maar eens in de verslagen van
15 oktober 2005 (pellen)
en 21 augustus 2004 (olie slaan).
Mocht u (veel) meer willen weten zou ik aan willen raden te overwegen lid te worden
van Het Gilde van Vrijwillige Molenaars, waarna u het lesmateriaal aan kunt vragen
en alle details zelf kunt nalezen. Zie ook het
invulformulier
wat u op de site van het GVM kunt vinden en waarmee u informatie aan kunt vragen.
|