Toen we aankwamen vanmorgen lag de dook nog op de velden. In de loop van de morgen
trok de wind gelukkig wat aan en konden we toch nog even malen. Gerrit had zich 's morgens in de
kap verdienstelijk gemaakt en de boel gesmeerd. Soepel kruiend gingen we een dikke kwart om,
zodat het gevlucht op het noordwesten stond, een beetje krimpend tegen de zeilslag.
Zeiltje voorleggen, weer afhalen. Het touwwerk van de zeilen is slecht aan het worden: bij
één van de zeilen hebben we nu de zwichtlijnen noodzakelijkerwijs om 3
verschillende heklatten geslagen, omdat 2 van de 3 touwen afgebroken zijn. We moeten daar
binnenkort echt werk van maken, maar dan zouden we eigenlijk eerst beter licht in de molen
moeten hebben. Afijn, zoals altijd: werk zat in zo'n molen.
Theorie: we behandelden de opbouw van de kap (ik kwam nu al een stuk verder dan een maand of
wat geleden), het achtkant (Gerrit die dat keurig wist uit te leggen) en de diverse wieksystemen
en wiekverbeteringen die door Peter en Remy werden beschreven. Volgende week zullen we echt
"los" gaan met onze theorie. Dat doen we samen met de MIO's die in Oost-Groningen
bij Gerda en Klaas lessen. Klaas was trouwens vandaag nog even bij ons te gast op de molen:
hij kwam juist op het goede moment, toen wij de GP met alles er op en er aan (volle zeilen en
windborden er in) op 60 endjes hadden gekregen.
Nog een tijdje naar het gebonk van de vijzel geluisterd en nog eens goed gekeken waar het
nou aan kan liggen. We dachten slijtplekken op de vijzel en op de maalgang te zien, maar
dat kan ook reflectie zijn geweest. Helaas kun je onze vijzelas niet omhoog brengen middels
een slinger - iets wat je bij sommige poldermolens hebt - anders hadden we dat eens kunnen doen
om te kijken of het dan weg is. Dan zou je natuurlijk vervolgens wel de oorzaak weg moeten
nemen, maar bij wijze van diagnose zou het handig zijn. Helaas kan het dus niet bij de GP.
Aan het eind kwam ook nog even een leerling uit de andere groep langs. Met de aanzegging dat
we de eerste vier hoofdstukken van het lesmateriaal moesten doorlezen en ook het hoofdstuk
over het achtkant gingen we uiteen. Vandaag dus noordwestenwind - 's morgens een kind, 's
middags een vent. En vanavond aan zijn end.
|