Het is weliswaar nog tamelijk warm voor de tijd van het jaar, maar de herfst is nu dan toch
duidelijk ingetreden. Een stevige zuidwester stoof een wolk regenwater om mijn oren toen ik
's morgens naar de molen liep. Brr. De molen stond met zijn staart in de wind - eigenlijk had-ie
even naar een westelijke richting gekruid moeten worden maar dat was er zo te zien de laatste
keer niet van gekomen. Kettingen los en alvast aan de windkant gelegd, bliksemafleider los
en alvast aan de andere kant weer aan 1 kant vastmaken, dan de wiggen onder de staart weghalen
en naar de andere kant brengen. Hij moest immers half om. En dan kruien. De GP kruid een stuk
lichter dan de eerste maanden. Kruid.. of is het nou kruit? Hoe dan ook, het blijft een werkwoord
wat nodigt tot associatie. Ik zie mezelf in gedachten steeds met een peperbus rond de molen lopen
of met zwavel, koolstof en salpeter in de weer zijn..
Afijn, na het kruiden.. eh.. kruien van de molen, waar Peter, Remy en Gerrit me bij assisteerden,
stond-ie enigszins krimpend op de wind. Ik kuurde eens naar de wolken, besloot dat-ie toch echt
in het werk moest met deze wind en dan nog zou ik er liever geen windborden in zien. Lammert,
die ook al geen honderd endjes type is, vond dat ook. Even naar binnen, Gerrit slingerde zijn
slinger met enthousiasme in het rond en bracht zo de wervelbalk in de stand dat de kammen
elkaar grepen. De vang er af en met veertig-vijftig endjes kwam de GP toch aan haar gezonde
lichaamsbeweging toe.
De vang - dat is ook zo: die is weer helemaal de oude. De molenmaker is geweest en heeft
de sporing van de vang hersteld. Ook is de as een beetje getempeld (omhoog gebracht). De
afgebroken bordveren waren in eerste instantie niet goed vervangen maar dat is nu ook
hersteld. Al met al wordt de GP keurig onderhouden. Wel zijn we er nog steeds niet achter
waarom die vijzel nou zo bonkt, dat blijft een punt van zorg.
We hebben vervolgens vrij lang gesproken over de stand van zaken rond de Enterprise
in Kolham - de aanbesteding gaat deze week de deur uit. Ik heb al tekeningen gezien en
dat ziet er mooi uit: de molen wordt hersteld in de staat zoals hij ongeveer moet zijn
geweest in de jaren vijftig. Dus: zonder riet - het is ook geen poldermolen - en met
houtdelen, die in de lengte aangebracht gaan worden. Ook onze excursie van verleden week
kwam nog aan de orde. Op de weg terug waren we, na ons bezoek aan Wissink's möl, voor
het gevoel van de cursisten door mijn navigatiesysteem via lange omwegen naar huis gestuurd.
Zelf heb ik al lang geleden geleerd dat die juf het meestal bij het juiste eind heeft, maar
zelfs ik stond raar te kijken van de route die we volgden: allemaal dorpjes, zestig en
tachtig kilometer wegen, een heel stuk door Duitsland.. Remy had het naderhand nog eens
nagerekend en kwam tot de conclusie dat ze het toch bij het rechte eind had gehad. Vanaf
Wissink's Möl loop er nu eenmaal geen snelweg naar Slochteren.. Wissink's
molen bleek trouwens niet alleen op mij grote indruk gemaakt te hebben. bleek bij
onze nabespreking. Maar alle molens die we hadden bezocht hadden, elk op hun eigen
manier, grote indruk achtergelaten.
Vervolgens deden we nog wat aan theorie: kap en achtkant. Ondertussen maalde de
molen lustig en liep nu ruim 60 enden. Helaas nog geen water, met deze wind
zouden we heel wat kuubjes kunnen verplaatsen. Het lijkt er op dat we de verhoging
van het peil niet mee gaan maken, zodat het alternatief - circuitbemaling - nu weer
in beeld is. Grieto is al wezen kijken en heeft al tekeningen gemaakt, begrepen wij
van Lammert - de vingers jeuken ons, maar we zijn toch echt afhankelijk van ons Waterschap
en moeten dus geduld oefenen.
Vervolgens in de straffe wind nog het voorleggen van zeilen geoefend en een
stormproefje gedaan. Met kletsnatte zeilen in een regenstuiver is dat toch weer een heel
andere ervaring dan in je hemdje op een warme zomerdag...
|