Hoe bouw ik een achtkant?Tijdens onze eerste lessen legde Gerda Koster ons uit hoe een achtkant werd opgebouwd. Zij tekende de opbouw met een krijtje op de eerste zoldervloer. De leerlingen zaten, gewapend met "kovvie en kouk" om de tekening heen en probeerden de benamingen te onthouden. Gerde legde uit dat het bepaald handig is om de opbouw als leidraad bij het onthouden van de benamingen van alle onderdelen van het achtkant te gebruiken: zo doorloop je alle onderdelennamen op een logisch manier. Daarnaast zijn sommige benamingen afgeleid van het bouwproces, zoals losse en vaste legeringsbalken. Lammert Groenewold heeft dit gegeven op schitterende wijze uitgewerkt in een Powerpoint presentatie. Deze presentatie laat je - als je beschikt over Powerpoint of Openoffice.org, tenminste - genieten van een fraai geanimeerde diashow, die aanschouwelijk maakt hoe het achtkant wordt opgebouwd. Voor degenen die niet beschikken over Powerpoint of OpenOffice.org (de laatste is trouwens gratis beschikbaar) heb ik een samenvatting gemaakt, die bestaat uit de tekeningen en foto's van Lammert en door mij enigszins aangepaste teksten. In Lammert's presentatie worden namelijk veel zaken duidelijk gemaakt middels fraaie animaties, daarzonder is soms enige extra tekstuele verduidelijking nodig. Als geïnteresseerde of cursist kun je deze pagina en/of de presentatie eens rustig doornemen - mocht je daarna behoefte hebben om te testen of je de benamingen inderdaad goed in je hoofd hebt, kun je de anti-dinges quiz voor het achtkant bezoeken om te testen hoe goed je er al in bent. <<
Bij de start van het oprichten van een achtkant maakt de molenmaker
gebruik van mallen, hiernaast aangegeven in donkerbruin.
De mallen werden precies waterpas gelegd. Daarbij maakte men vroeger gebruik van een slangwaterpas. Een rechte achtkantstijl past onder de juiste hoek in zo'n mal, nl. 22,5 graden.
|
>>
Daarna worden de vaste legeringsbalken en de
korbelen met behulp van pen- en gatverbindingen aangebracht. De legeringsbalken
lopen horizontaal tussen de beide achtkantstijlen, de korbelen zijn de schuine
verbindingen tussen de achtkantstijl en de legeringsbalken. Ze dienen om de
stijfheid van constructie te vergroten. Ook maakt men de veldkruizen en veldregels
te pas, deze zijn op de figuur niet aangegeven. Is dit bouwpakket eenmaal gereed,
dan heeft het een naam. We noemen dit een juk. Na het eerste volgt het tweede
juk, volgens hetzelfde recept.
|
<<
Beide jukken worden daarna rechtop gezet - we laten dat straks nog meer
uitgebreid zien. In de figuur hiernaast zie je wat we tot nu toe hebben
gemaakt van bovenop schematisch weergegeven. De benamingen van de delen
zijn in de figuur weergegeven.
|
>>
De overige achtkantstijlen met legeringsbalken en korbelen worden op
dezelfde wijze gemaakt, met dien verstande, dat de bevestigingspunten
op de achtkantstijlen op een andere plaats zitten, namelijk iets
hoger. Waarom? Wel, omdat de legeringsbalken niet half om half in elkaar
gekeept zitten, maar slechts voor een deel, zie de figuur hiernaast.
De beide jukken vormen altijd de basis. De overige stijlen,
legeringsbalken en korbelen worden hier aan/op bevestigd.
De legeringsbalken die 'los' op de vaste legeringsbalken liggen
worden daarom de losse legeringsbalken genoemd. Achtkantstijlen
en korbelen worden trouwens niet īlosī genoemd.
|
<<
In de werkplaats van de molenmaker wordt de molen als
een bouwpakket gemaakt. Daarom zie je ter plaatse van de houtverbindingen
ook een codering, meestal in de vorm van Romeinse cijfers. Eenmaal gereed,
wordt de molen op de bouwplaats opgericht.
|
>>
Hoe gaat men te werk: eerst worden de jukken geplaatst en tijdelijk
met kabels of touwen overend gehouden. Vroeger met behulp van kaapstanders
en menskracht. Tegenwoordig doen we dat ook wel met een kraan, onder
deskundige begeleiding van de mens.
|
<<
Dan worden de losse legeringsbalken geplaatst. Het geheel krijgt zo al
aardig verband en daarmee stevigheid.
|
>>
De korbelen kunnen nu, ook weer met pen- en gatverbinding, worden bevestigd.
Hier tonen we dat voor de reeds aangebrachte losse legeringsbalken. Als de
korbelen zijn bevestigd worden de achtkantstijlen er 1 voor 1
tegen geplaatst, zie het voorbeeld hiernaast.
|
<<
Op de plattegrond zie je de situatie die ontstaat wanneer alle
achtkantstijlen en legeringsbalken zijn bevestigd. Nog even wat
theorie: de legeringsbalken worden ook wel bintbalken of
kruisbalken genoemd. In Groningen wordt meestal de term
legeringsbalk gebruikt.
|
>>
Het opengewerkte achtkant, van opzij gezien, ziet er dan als volgt
uit.
|
<<
Nu voegen we de overige onderdelen toe: de glijring (bovenop),
het boventafelement (juist daaronder), de scheggen (wigvormige
opbouw tussen boventafelement en achtkantstijl), de eerder
al pas gemaakte veldkruisen, de uitbrekers (ook wel aanlopers
genoemd), die op uittimmermandjes
rusten en dienen om de romp meer stroomlijn geven en
dan de veldmuren. Bezoek
de anti-dinges
quiz om deze benamingen te oefenen.
|
>>
Maar dan zijn we er nog niet... Wat dacht je van de veldregels (ook
wel bandstukken genoemd). Dat laten we even zien in een niet
opengewerkte tekening. Je ziet nu ook de achtkantstijlen en
veldkruisen aan de voorzijde ingetekend. En we zijn de duisplanken
ook vergeten, dus voegen we die nu nog even toe.
|
<<
Sla de standaardcursus van het Gilde er maar eens op na om meer
onderdelen van het achtkant te leren kennen. Er zijn ook diverse
afwijkingen in de bouw van het staande werk mogelijk. Onze molen
De Ruiten ziet er bijvoorbeeld zo uit...
|
>>
Deze tekeningen heeft Lammert kunnen maken met behulp
van fotoīs die hij nam toen de Krimstermolen in 1976
werd verplaatst van het Kardingermaar (te Ellerhuizen)
naar het Boterdiep (te Zuidwolde) Hiernaast zie je
een foto die het loswerken van een achtkantstijl toont.
|
|
|