Vandaag al met al niet heel veel op de molen gedaan, al ben ik er wel
vijf uur aanwezig geweest. Het was namelijk monumentendag en op zo'n dag zeil je de molen
typisch 's morgens op, draait zo veel het gaat en zeilt dan 's avonds weer af. Zo ook
vandaag. Gerrit en Remy zouden assisteren op Stel's Meulen, Henk Helmantel nam de honneurs waar
op "De Ruiten". Ik hield Lammert een deel van de dag gezelschap. Het was prachtig weer
en af en toe hadden we wat aanloop, een leuke dag. Maar de wind had wel wat sterker gekund, een
groot deel van de dag stond de GP stil. Dat werd wat beter toen we hem uit het werk hadden gezet,
maar het hield al met al niet over.
Die morgen waren Remy en Gerrit, voor ze naar Stel's Meuln vertrokken, eerst op de GP langs
geweest. Gerrit had een viertal kettinghouders geregeld. Als je de GP aan de ketting legt, doe je
dat namelijk op de meest eenvoudige manier die er is: de ketting gaat vanaf de kruipaal aan de
linker kant van de roede, wordt een aantal malen om de roede geslagen en dan maak je hem aan de
kruipaal rechts van de roede vast. Simpel, doeltreffend en zeer veilig. Maar het heeft ook een
nadeel: dat gewurm met die ketting is niet zo goed voor je roede en met name niet voor de bordschroot.
Die slijt behoorlijk van het slijpen van de schakels, iets wat je bij de GP goed kunt zien. Zelf
had ik er als eens over gedacht om de bordschroten op die plek te voorzien van een metalen bekleding,
maar op andere molens hebben we ook andere systemen gezien. Gerrit was daardoor op een
idee gekomen en had van een overgebleven stuk van een U-profiel vier prachtige kettinghouders
gemaakt. Die dingen las je dan onder aan de roede, aan de binnenkant, en in plaats
van de ketting om de roede te slaan leg je de ketting dan in de inkepingen.
Afijn, we hebben nu dus vier prachtige kettinghouders, die we er alleen nog maar even
op hoeven te lassen.
Gelukkig konden we weer draaien: de molenmakers waren er deze week geweest en hadden de vangbalk
gerepareerd. Naderhand bleek een nieuwe vangbalk (nog) niet nodig te zijn. Wat heeft men gedaan:
men heeft door de vangbalk lange bouten gedraaid. De bouten zijn aan de bovenkant verzonken en
rusten op grote waaiers, aan de onderkant is een stevige moer aangebracht en stevig
aangedraaid. Fraai werk, jongens.
De dag kabbelde gemoedelijk voort, Lammert en ik hadden hele gesprekken, maar verder was er eigenlijk niet
heel veel spannends te melden. Die middag moest ik wat vroeger weg dan ik had gewild: een rommelhokje,
waar mijn vrouw en ik ons al jaren aan ergeren, was uiteindelijk aan de beurt om opgeruimd te worden en
daarvoor moest ik nog de nodige inkopen doen. Toen ik terug kwam zeilde Lammert de molen net af. "Houveul
man hest nog had?" vroeg ik - "Och, n stuk of vieftien" bromde Lammert tevreden.
Ik toog naar binnen - ik moest ook zeil leggen, maar nu op de grond..
|